ایام سوگواری محرم برعزاداران و دل باختگان مکتب حسینی تسلیت باد

      

22 بهمن سالروز شکوهمند انقلاب اسلامی گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۰۱۹۹
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اشاره به چهار محور فعالیت‌های این دانشگاه در زمینه فناوری‌های هوافضا، دریایی، نوظهور و هوش مصنوعی گفت: طی یکسال اخیر ۴۰ عضو هیات‌علمی نخبه جذب دانشگاه شدند و تعدادی پرونده‌های جذب نیز در دست بررسی است.
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵

به گزارش بازارکار از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علیرضا رهایی در نشست با خیرین حوزه آموزش عالی گفت: در شرایط کنونی ۱۸ دانشکده، ۱۴ پژوهشکده و ۳۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال است. همچنین دانشگاه دارای ۴ پردیس از جمله بندر عباس، ماهشهر، کیش و گرمسار و یک پارک علم و فناوری است که بخشی از این پارک در اطراف دانشگاه در خیابان ولیعصر و بخش دیگر آن نیز در اطراف تهران یعنی شهریار قرار دارد.
وی تصریح کرد: بخشی از ۱۸ دانشکده دانشگاه صنعتی امیرکبیر مربوط به رشته های علوم؛ از جمله فیزیک و ریاضی و بقیه دانشکده‌ها به رشته‌های فنی و مهندسی مرتبط است و از همان زمان اولیه تاسیس رشته‌های فنی و مهندسی که با ۶ دانشکده شروع شد تا امروز تلاش شده است رشته‌هایی که تاسیس می‌شوند مورد نیاز جامعه باشند. طوریکه علاوه بر راه اندازی بعضی رشته های مشابه مثل مهندسی عمران و شیمی، یک سری رشته های منحصر به فرد نظیر مهندسی پلیمر، مهندسی دریا، مهندسی نساجی و غیره داریم که همه این دانشکده ها در سه سطح کارشناسی تا دکتری دانشجو پذیرش می کنند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه بخش بزرگی از ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه در دوره تحصیلات تکمیلی صورت می گیرد، تاکید کرد: تقریبا از حدود ۱۴ هزار دانشجویی که در این دانشگاه داریم بخش عمده‌ای از ورودی های ما در دوره تحصیلات تکمیلی پذیرش می شوند؛ طوری‌که سالانه حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر دانشجوی دوره کارشناسی و بیش از ۲۵۰۰ دانشجوی دوره تحصیلات تکمیلی جذب می کنیم.
رهایی همچنین خاطر نشان کرد: تقریبا از سال های اول دهه ۸۰ دانشگاه صنعتی امیرکبیر سعی کرد علاوه بر فعالیت های آموزشی، به سمتی حرکت کند که برخی طرح های بزرگ و کلان را به اجرا بگذارد. در نتیجه واحدهای تحقیقاتی و پژوهشکده ها تاسیس شدند و مزیت این واحدها این است که جمعی که در این واحدها حضور دارند اشتغالشان در زمینه های تحقیقاتی است به طوریکه رشته های مختلف دور هم جمع می شوند و مجموعه ای از افراد با زمینه‌های تحقیقاتی متفاوت حضور دارند.
در یک دوره ای در کشور که قرار بود طرح های بزرگ و کلان ملی انجام شود از ۴۰ طرح ملی تعداد ۱۶ طرح در دانشگاه صنعتی امیرکبیر پیگیری می شد.

تشریح ۴ محور فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه امیرکبیر
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: ما برای توسعه فعالیت های مربوط به فناوری نیازمند تاسیس مراکز رشد بودیم که این مراکز شکل گرفت و روند توسعه ای پیدا کرد تا امروزه به پارک علم و فناوری تبدیل شدند که دو ساختمان اصلی و دو ساختمان مشارکتی با برخی صنایع مجموعه مشترک دارد. زمینی هم در شهریار داریم که در آن زمین مجموعه ای از واحدهای فناوری توسعه پیدا می کنند و شرکت های دانش بنیان در آن زمین مستقر می شوند.
رهایی افزود: همانطور که عنوان شد ۴ پردیس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعال است که یکی از این پردیس ها پردیس دریاساحلی بندر عباس است در سال ۱۳۶۵ به دلیل اهمیت توسعه فعالیت های دریایی تاسیس شد و فعالیت های خوبی در این مرکز انجام می شود و ما تمام رشته های مرتبط با دریا؛ از جمله مهندسی سواحل، مهندسی معماری و سازه کشتی را راه اندازی کردیم و جز معدود دانشکده های مهندسی دریا در کشور است که راه اندازی شده است.
وی اظهار کرد: پردیس دوم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ماهشهر در حوزه صنایع پتروشیمی راه اندازی شد، مابقی پردیس ها هم در کیش و گرمسار فعال شدند. برخی از پردیس ها در سطح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی و برخی نیز نظیر پردیس کیش صرفا در دوره تحصیلات تکمیلی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
رهایی به خط و مشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اشاره کرد و گفت: یک چارچوب کلی برای فعالیت‌های پژوهشی و کلان دانشگاه تعریف کردیم که در چهار محور ترسیم شده است. به طوریکه یک محور در حوزه فعالیت های دریایی، بخشی در حوزه فعالیت های هوایی(هوا فضا) و بخشی دیگر نیز در ارتباط با فناوری های نوظهور فعالیت می کنند و معتقد هستیم این فناوری ها امروزه در همه جا ظهور پیدا می یابند که بخشی از آن هوش مصنوعی است.
وی هوش مصنوعی را یکی از ملزومات مهم پیشرفت کشور دانست و گفت: ما در دانشکده مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و مهندسی برق سه هسته هوش مصنوعی را ادغام کردیم و در نهایت یک پژوهشکده هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاسیس شد. امروز بسیاری نهادها، دانشگاه را به عنوان قطب هوش مصنوعی می شناسند.
وی از صاحبنظران خواست اگر در زمینه هوش مصنوعی نیازهایی دارند از کمک های مجموعه هوش مصنوعی دانشگاه امیرکبیر استفاده کنند. همچنان که قرار است در زمینه هوشمند سازی صنعت نفت اقداماتی توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت بگیرد. همچنین طی یکسال اخیر ۴۰ نفر جذب شده است و تعدادی هم پرونده در این زمینه در دست بررسی است و جذب نخبگان جوان به عنوان یکی از برنامه های دانشگاه دنبال می‌شود.
رهایی در پایان تاکید کرد: در زمینه انرژی نیز در سال جاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان قطب انرژی کشور شناخته شد و قرار است امکاناتی در این زمینه اعم از انرژی پاک، فسیلی و غیره در دانشگاه اضافه شود.


ارسال نظرات